Barbara Wachowicz Mistrz Mowy Polskiej 2001 w rozmowie z Ewą Dobrowolską i Jerzym Romualdem Grzelakiem. Obok (od lewej) prof. Barbara Kosmowska- Ceranowicz
Krzysztof Madelski, właściciel firmy Yes Biżuteria prezentuje Jolancie
Kwaśniewskiej najnowsze kolekcje firmy
Pokaz prac zgłoszonych do Ogólnopolskiego Otwartego Konkursu Biżuterii Artystycznej Prezentacje 2001
Tadeusz Ross budził zainteresowanie i sympatię wśród wystawców
Targi te są bardzo ważne dla polskiego powojennego złotnictwa. Jakkolwiek pod tą nazwą funkcjonują stosunkowo niedługo (od 2000 r.), swoją genezę mają we wcześniejszych warszawskich targach Pai Time. Łącznikiem obu imprez jest osoba Wandy Gontarskiej, dyrektorująca targom jubilerskim w Warszawie aż do dnia dzisiejszego. Wielu wystawców twierdzi, że powinno się raczej obchodzić jubileusz dwudziestolecia. To świadczy, że wśród wielu Wanda Gontarska rozpoznawana jest jako animator rynku targowego, po prostu lider.
Lider to autorytet. Autorytet jest budowany z reguły na kilku czynnikach. Ważny jest poziom wiedzy branżowej, fachowość, sprawność
w relacjach interpersonalnych, pewien rodzaj więzi między wystawcami i otwartość wobec nich. Ktoś, kto ma autorytet i na nim opiera własną pozycję na rynku. Taka jest właśnie Wanda Gontarska, u której, jak sięgam pamięciom, dominowała chęć i potrzeba realizacji własnej wizji rozwoju targów. Ogromna determinacja i potrzeba samorealizacji daje jej siłę i znacznie większą odporność na frustracje w sytuacjach konfliktowych. Wolała realizować własną wizję niż iść na kompromis z kierownictwem targów Pai Time. Rozumiała, że zmienia się rynek, oczekiwania klientów, technologie, sposoby zarządzania. Dlatego rezygnuje w 2000 r. z kierowania targami i z grupą przyjaciół postanawia zorganizować i poprowadzić nową imprezę targową, całkowicie według własnej autorskiej koncepcji. Tak powstają Targi Złoto Srebro Czas. Teoretycznie z tej konfrontacji powinna wyjść jako przegrana. Na ogół samotny lider wspierany przez grupę entuzjastów, dysponujący ograniczonymi funduszami, podejmujący działania konkurencyjne wobec organizacji wspieranej przez państwo jest przeważnie bez szans. Wygrała i doprowadziła do tego, że dzisiaj wizytówką jubilerskiej Warszawy są jej targi.
2002
Wystawa Skarb ze Skrwilna, Muzeum Okręgowe w Toruniu.
Bursztynowa Monstran
cja
2003 Wystawa „Bursztynowa kropla”, przygotowana według scenariusza prof. Barbary Kosmowskiej-Ceranowicz. Prezentowana praca Pauliny Binek.
Wyróżniony w konkursie Prezentacje Jacek Rochacki (pierwszy z prawej)
2004Komisarz Danuta Hübner w rozmowie z Alicją Cieślak z firmy Kar -Gold
Maria Kaczyńska, żona prezydenta Warszawy i Teresa Gajewska z fundacji „Porozumienie bez barier” Jolanty Kwaśniewskiej otwierają targi Złoto Srebro Czas 2004
2005Małgorzata Niemen, Ewa Wajnert i Lidia Popiel
Prezentacja zbiorów sztuki secesyjnej Muzeum Mazowieckiego w Płocku
Medal św. Eligiusza dla Złotnika Roku
Do prezentacji wykorzystywano każde wolne miejsce
2006Wystawa minerałów z prywatnej kolekcji Stefana Duka
Laureaci konkursów
2007Profesor Barbara Kosmowska -Ceranowicz przestawia Lidię Popiel pierwszą Ambasador Bursztynu
2008Tryptyk „Niebiańska Jerozolima” w realizacji Drapikowski Studio
Od lewej: Jacek Byczewski i Mariusz Gliwiński
od lewej: Jadwiga Hadryś, Małgorzata Stajszczak, Ewa Rachoń, prof. Barbara Kosmowska-
Ceranowicz
od lewej: Karolina Elshani i Zbigniew Hołdys
Maria Kaczyńska przy tryptyku „Niebiańska Jerozolima”
TARGI DZISIAJ
Organizatorzy targów w Warszawie postawili na promocję polskiego złotnictwa. Coroczne spotkanie jubilerów jest nie tylko miejscem do zawierania kontraktów, ale również do prezentacji wszystkiego co jest istotne dla branży. Temu celowi służą organizowane liczne konkursy, prezentacje, wystawy i seminaria.
Te działania przyczyniły się do tego, że impreza w ciągu minionych lat stała się prestiżowym wydarzeniem branżowym, w którym biorą udział najważniejsze polskie firmy jubilerskie. Do nich na pewno można zaliczyć wszelkie działania promujące polskich projektantów biżuterii. Wszystkie duże targi na świecie (Monachium, Bazylea, Paryż, Vicenza, itd.) mają wspólny wyróżnik, rozbudowaną część projektancką. Nie ma w tym nic odkrywczego, po prostu bez dobrego wzornictwa nie będzie dobrej biżuterii. Stąd ciągłe rozszerzanie już nie stoisk, ale hal projektanckich, a także liczne wystawy i pokazy znanych pracowni, zapraszanie szkół i stowarzyszeń związanych ze złotnictwem. Towarzyszą temu konkursy dla projektantów biżuteri z konkursem „Prezentacje” na czele. „Prezentacje” to konkurs zorganizowany i sponsorowany przez Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych, Międzynarodowe Centrum Targowe i Pracownię Sztuk Plastycznych. To jedyny obecnie konkurs biżuterii artystycznej w Warszawie.
Tradycyjnie już na targach Złoto Srebro Czas w Warszawie prezentowane są dyplomy z biżuterii studentów Katedry Biżuterii Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Można obejrzeć prace studentów studiów dziennych, licencjackich oraz magisterskich studiów uzupełniających. Wśród nich znajdują się prace osób znanych i uznanych w środowisku jubilerskim, nierzadko mających na swym koncie nagrody w konkursach złotniczych.
Od kilku lat w ramach targów również prezentuje swój dorobek polskie rzemiosło artystyczne. Coraz większym powodzeniem wśród artystów rzemieślników cieszy się konkurs Złoto i Srebro w Rzemiośle, a nadsyłane prace prezentują coraz wyższy poziom. Ogólnopolska Komisja Złotniczo-Jubilerska Związku Rzemiosła Polskiego, w poszukiwaniu nowych form integracji środowiska złotników oraz kultywowania jego tradycji, ustanowiła Medal Świętego Eligiusza dla Złotnika Roku. Medal, o średnicy 32 mm i wadze ok. 1 uncji złota.
Targi Złoto Srebro Czas przyzwyczaiły nas do wystaw muzealnych. „Muzea na targach” organizowane są od roku 2001. Mimo panującej tradycji eksponowania swych zbiorów jedynie w budynkach do tego przeznaczonych, muzea zgodziły się za namowa Wandy Gontarskiej na śmiałą, choć niełatwą decyzję pokazywania nawet najcenniejszych eksponatów podczas krótkich trzydniowych imprez o charakterze handlowym.
Podziwialiśmy „Skarb ze Skrwilna” ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu, „Józef Fajngold – złotnik i rzeźbiarz przedwojennej Warszawy” ze zbiorów Muzeum Miedzi w Legnicy czy „Kolekcję biżuterii i zegarków Jana Matejki” ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie.
Kontynuację na warszawskich targach znajduje również zapoczątkowany w 2002 r. cykl kameralnych wystaw bursztynu z kolekcji Muzeum Ziemi PAN w Warszawie, na których zaprezentowano jedne z najliczniejszych na świecie warszawskie zbiory bursztynu. Zwiedzający mogli podziwiać wspaniałe naturalne formy, w jakich występuje bursztyn w przyrodzie. Dzięki wydatnej pomocy profesor Barbary Kosmowskiej-Ceranowicz udało się wypromować Warszawę na słowiańskiego złota stolicę.
Dużą wagę przywiązują organizatorzy do popularyzacji wiedzy o złotnictwie. Temu mają służyć liczne specjalistyczne seminaria i konferencje naukowe towarzyszące targom. Nie sposób ich wszystkich wyliczyć. Jednym z bardziej interesujących były seminaria, podczas których omawiano bieżące problemy naszego środowiska, związane z obecnością Polski w Unii Europejskiej. Można było wysłuchać szereg referatów Marii Ulaczyki Wiesława Żołka z Okręgowego Urzędu Probierczego w Warszawie dotyczących zagadnień
prawnych i technicznych związanych z rynkiem metali szlachetnych w kontekście wejścia Polski do Unii Europejskiej.
Bardzo ciekawe były prelekcje: „Od Bałtyku przez Kurpie do Karpat” prof. Barbary Kosmowskiej-Ceranowicz z Muzeum Ziemi PAN oraz „Męska biżuteria bursztynowa sprzed 4000 lat w świetle odkryć w Ząbiu Dariusza Manasterskiego” z Instytutu Archeologii UW.
Konferencja „Biżuteria dziewiętnastowieczna w Polsce” przybliżyła nam historię polskiego złotnictwa. Poznaliśmy kolekcję biżuterii ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Koninie, dziewiętnastowieczną biżuterię żeliwną z pruskich odlewni królewskich w Berlinie i w Gliwicach, zbiór biżuterii patriotycznej Muzeum Historycznego m. st. Warszawy, biżuterię patriotyczną w zbiorach Wielkopolskiego Muzeum Wojskowego oraz przedstawiono Jana Matejkę jako znawcę i miłośnika sztuki złotniczej.
Każde targi to swoista impreza podsumowująca dokonania minionego roku. No i nie mogło zabraknąć nagród. Do najbardziej prestiżowych należy zaliczyć konkurs „Najlepszy Polski Wyrób Targów”. Laureatem tego wyróżnienia – Nagrody Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej – za niebanalne wzornictwo biżuterii, aktywną promocję w kraju i za granicą, a także za znakomitą współpracę z polskimi projektantami i rzemieślnikami.
W czasie trwania targów rozstrzygany jest Ogólnopolski Konkurs Biżuterii Artystycznej „Prezentacje”.
Trzecim z najbardziej prestiżowych, odbywających się w ramach targów, jest konkurs „Złoto Srebro w Rzemiośle” zorganizowany przez Ogólnopolską Komisję Złotniczo-Jubilerską Związku Rzemiosła Polskiego i Międzynarodowe Centrum Targowe.
I na koniec. Jak co roku jednym z głównych i najszerzej omawianych wydarzeń targowych okazał się Wieczór Wystawców. Hotel Jan III Sobieski na ten wieczór stał się sercem złotniczej społeczności. Targi Złoto Srebro Czas można śmiało zaliczyć do liczącej się imprezy promującej polską branżę jubilersko-zegarmistrzowską. Potwierdziły one również, że nie są jedynie wydarzeniem handlowym w Warszawie, ale także kulturalnym i towarzyskim spotkaniem polskich złotników.
Więc spieszmy się na bal...
Sławomir Safarzyński