Strona główna | Linki | Katalog | Ogłoszenia | PTGEM | Subskrybcja | Ustaw startową | Do ulubionych | Poleć znajomym | Zaloguj się   
Galwanotechnika
Konserwacja
Raporty
Trendy
Technologie
Nauka
Technika
Prezentacje

Aktualny numer
Szukaj w serwisie

Z teki konserwatora (15)
Barwienie złota
Przy przeprowadzaniu konserwacji wyrobów ze złota bardzo często spotykamy się z problemem przywrócenia pierwotnej barwy ich powierzchni. Jedną z metod nadawania określonego odcienia złota jest technika tzw. barwienia złota. Polega ona na modyfikacji składu stopu złota w warstwie przypowierzchniowej lub nałożeniu nowej warstewki o wymaganej barwie.

Wyroby wstępnie odtłuszczone we wrzącym roztworze boraksu przemywamy wodą i za pomocą uchwytu wykonanego z platyny zanurzamy w gorącym roztworze do barwienia. Temperatura roztworu do barwienia nie może spaść poniżej 80oC. Przedmioty w nim zanurzone powinny być poruszane mechanicznie. Proces barwienia zaleca się prowadzić wielostopniowo aż do uzyskania wymaganego odcienia.

Barwienie na kolor złota ogniowego
Przedmiot wykonany ze złota pokrywa się warstewką rtęci, a następnie rozdrobnionym na papkę boraksem. Wyrób przenosimy nad palnik i opalamy do momentu, gdy powierzchnia zostanie jednolicie zaczerniona. Potem płuczemy w słabym roztworze kwasu solnego i zanurzamy na krótko w roztworze do barwienia o składzie:

  • Chlorek sodu 20 g/l
  • Kwas solny (o gęstości 1,19 g/cm3) 30 g/l
  • Kwas sulfaminowy 15 g/l
  • Krzemian sodowy 2,5 g/l

Barwienie na kolor złota dukatowego
Metoda ta polega na takiej modyfikacji warstwy powierzchniowej wyrobu, aby miała jak największą zawartość czystego złota. W tym celu przedmiot zanurza się na krótko w roztworze kwasu azotowego i następnie wkłada do gorącego roztworu do barwienia o składzie:

  • Nadsiarczan potasowy 40 g/l
  • Siarczan żelazawy 20 g/l
  • Siarczan cynku 10 g/l

Przedmiot wyjmujemy z roztworu bez płukania i suszymy w strumieniu gorącego powietrza. Aby uzyskać bardziej intensywną barwę złota dukatowego, musimy powierzchnię wyrobu wypolerować.

Barwienie na kolor złota Hamilton
Barwa złota Hamilton ma specyficzną właściwość - w świetle dziennym wydaje się być lekko różowa, a w świetle sztucznym żółta. Ten efekt można uzyskać, barwiąc wyrób wykonany ze złota w roztworze:

  • Azotan potasu 100 g/l
  • Chlorek amonu 10 g/l
  • Siarczan miedzi 300 g/l
  • Siarczan żelazawy 100 g/l

Barwienie na kolor zielonego złota
Wyroby wykonane ze stopu złota ze srebrem mają barwę (w zależności od zawartości w stopie srebra) od jasnożółtej do intensywnie zielonej. W trakcie użytkowania przedmiotu ulega ona jednak zmianie. W celu jej stabilizacji tego typu stopy barwi się w roztworze:

  • Azotan potasu 300 g/l
  • Cytrynian żelazowo-amonowy 10 g/l
  • Siarczan cynku 50 g/l
  • Siarczan niklawo-amonowy 10 g/l

Uzyskanie czerwonego odcienia złota
Przedmiot pokrywa się warstewką barwiącego wosku i nagrzewa do temperatury 350-400oC tak długo, aż powstanie na powierzchni szlaka. Następnie wyrób płuczemy w gorącej lekko zakwaszonej kwasem winowym wodzie i po wysuszeniu polerujemy.

  • Wosk barwiący złoto na kolor czerwony sporządzamy na podstawie następującej receptury:
  • Wosk pszczeli 64 cz. wag.
  • Siarczan miedzi 19 cz. wag.
  • Tlenek miedzi 6 cz. wag.
  • Boraks 4 cz. wag.

Uzyskanie antycznego odcienia złota
Wosk barwiący złoto na kolor antyczny sporządzamy na podstawie następującej receptury:

  • Wosk pszczeli 25 cz. wag.
  • Tlenek miedzi 9 cz. wag.
  • Siarczan cynku 13 cz. wag.
  • Siarczan żelaza 4,5 cz. wag.
  • Boraks 2,5 cz. wag.

[ drukuj ]


Źródło wiadomości:




Wydawca    Redakcja    Prenumerata    Reklama    Pomoc    Polityka prywatności    
Wszelkie prawa zastrzeżone.