Polski Jubiler

 NUMER ARCHIWALNY


W NUMERZE

Polski Jubiler Nr 3 (17) 2002

RYNEK
¦wiatowy Rynek Diamentów
Raport - Barbara Dembowska
¦wiatowe? Gdañskie? Czy mo¿e Polskie Centrum Bursztynu?
Wies³aw Gier³owski
Pod medialnym patronatem Polskiego Jubilera Amberif zaczyna drug± dekadê
Izabela Wojnowska
Werdykt Jury Konkursu ELEKTRONOS
Wra¿enia jurora
Jacek A. Rochacki
O targach jubilerskich, wspó³pracy z Krajow± Izb± Gospodarcz± Jubilersko-Zegarmistrzowsk± i przysz³o¶ci...
Rozmowa z Andrzejem Januszem, organizatorem targów Warszawski Z³oty Czas
Z³oto odzyskuje swój blask
S³awomir Safarzyñski
Notowania cen surowca bursztynowego. Notowania cen diamentów
FORMY
Lemel XVI
Jacek A. Rochacki
O modzie i projektowaniu bizuterii. Rozmowa z projektantem W³odzimierzem Sulimierskim
Rozmawia³ S³awomir Safarzyñski
Portret twórcy - Marek Huculak
Adam Leja
Zdobi, czy okre¶la
Jola S³oma
Bi¿uteria Danuty Kobielskiej Wystawa w Muzeum w Gliwicach
El¿bieta Dêbowska
Srebrne fascynacje. Wystawa z kolekcji artystycznego srebra wspó³czesnego Muzeum Miedzi w Legnicy
Aneta Sikora-Firszt
Zaczêli Francuzi w Warszawie. Rozwój platernictwa w Polsce
Joanna Paprocka Gajek
BURSZTYN
Bursztynowa kolekcja Lucjana Myrty w Muzeum Historycznym Miasta Gdañska
Wies³aw Gier³owski
Warsztat Nikolausa Turowa w Gdañsku
Wies³aw Gier³owski
Albert Paw³owicz Wanin. Mistrz jubilerskiej dekoracji wnêtrz
Walentyna Bie³kowska
Konkurs dziel bursztynowych w Kaliningradzie
Walentyna Bie³kowska
Nowiny z trójmiejskich pracowni bursztynowych
Izabela Wojnowska
GEMMOLOGIA:
Minera³y Polski - Agat
Wies³aw Heflik, Lucyna Natkaniec-Nowak
Granaty
Wies³aw Heflik, Lucyna Natkaniec-Nowak
Szmaragdy uralskie
Marek £odziñski
Rzeczoznawstwo gemmologiczne w Polsce
Nikodem Sobczak
Wspomnienie
Stanis³aw Zdanowicz - gemmolog, szlifierz, mistrz rzemios³a artystycznego
GALWANOTECHNIKA
Naprawa bi¿uterii srebrnej pokrytej rodem
S³awomir Safarzyñski
RECENZJE
Materia³y z Konferencji "Metale szlachetne"
S³awomir Safarzyñski

Lemel XVI

     Hermetyczny jêzyk stosowany w warsztacie z³otniczym odbierany jest dzisiaj jak Tuwimowska opowie¶æ o ¶lusarzu i jego drosselklapie tandetnie zblindowanej i ryksztosuj±cej z tego w³a¶nie powodu. W ubieg³ych czasach rozkwitu rêkodzie³a jêzyk ów mia³ sens; opisywa³ bowiem rzeczywisto¶æ realnie istniej±cego zawodu i by³ u¿ywany przez jego licznych przedstawicieli. Dzisiaj ju¿ nie rêkodzie³o jest czynnikiem niezbêdnym dla zaistnienia obiektu z³otniczego; st±d stara terminologia brzmi obco, niezrozumiale i pretensjonalnie w uszach wielu z nas - z³otników i jubilerów pocz±tku XXI wieku.


     Nowa rzeczywisto¶æ nie powinna jednak doprowadziæ do ca³kowitego odciêcia siê od tradycji, nawet ju¿ tej na po³y zapomnianej. I dla tego swoj± kolumnê w pi¶mie "Jubiler Polski", maj±c± byæ w zamierzeniu swoistym silva rerum, czyli wyliczniem, przypomnieniem i przegl±dem spraw bardziej i mniej wa¿nych, ale zawsze zwi±zanych ze sztuk± z³otnicz± postanowi³em nazwaæ "Lemel". S³owem tym od stuleci z³otnicy nazywaj± ¶cinki i opi³ki metali szlachetnych, powstaj±ce w procesie kreacji dzie³a z³otniczego. Lemel gromadzimy, by w drodze rafinacji otrzymaæ znów pe³nowarto¶ciowy kruszec. Pozostaje mi mieæ nadziejê, ¿e z okruchów skrótowych informacji podawanych w tej kolumnie powstanie co¶ przydatnego, gdy czytelnicy zechc± przerafinowaæ poni¿szy lemel narzêdziem swych umys³ów.

wiêcej w aktualnym numerze Polskiego Jubilera

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../../config/right.inc' (include_path='.:/usr/multiphp/php5.2/usr/share/php:/home/lib/php5.2:/home/lib/php5.2/pear') in /home/users/pj/public_html/archiwum/jubiler_1_22_2004/index.php on line 44