Polski Jubiler

 NUMER ARCHIWALNY


W NUMERZE

Polski Jubiler Nr 3 (17) 2002

RYNEK
¦wiatowy Rynek Diamentów
Raport - Barbara Dembowska
¦wiatowe? Gdañskie? Czy mo¿e Polskie Centrum Bursztynu?
Wies³aw Gier³owski
Pod medialnym patronatem Polskiego Jubilera Amberif zaczyna drug± dekadê
Izabela Wojnowska
Werdykt Jury Konkursu ELEKTRONOS
Wra¿enia jurora
Jacek A. Rochacki
O targach jubilerskich, wspó³pracy z Krajow± Izb± Gospodarcz± Jubilersko-Zegarmistrzowsk± i przysz³o¶ci...
Rozmowa z Andrzejem Januszem, organizatorem targów Warszawski Z³oty Czas
Z³oto odzyskuje swój blask
S³awomir Safarzyñski
Notowania cen surowca bursztynowego. Notowania cen diamentów
FORMY
Lemel XVI
Jacek A. Rochacki
O modzie i projektowaniu bizuterii. Rozmowa z projektantem W³odzimierzem Sulimierskim
Rozmawia³ S³awomir Safarzyñski
Portret twórcy - Marek Huculak
Adam Leja
Zdobi, czy okre¶la
Jola S³oma
Bi¿uteria Danuty Kobielskiej Wystawa w Muzeum w Gliwicach
El¿bieta Dêbowska
Srebrne fascynacje. Wystawa z kolekcji artystycznego srebra wspó³czesnego Muzeum Miedzi w Legnicy
Aneta Sikora-Firszt
Zaczêli Francuzi w Warszawie. Rozwój platernictwa w Polsce
Joanna Paprocka Gajek
BURSZTYN
Bursztynowa kolekcja Lucjana Myrty w Muzeum Historycznym Miasta Gdañska
Wies³aw Gier³owski
Warsztat Nikolausa Turowa w Gdañsku
Wies³aw Gier³owski
Albert Paw³owicz Wanin. Mistrz jubilerskiej dekoracji wnêtrz
Walentyna Bie³kowska
Konkurs dziel bursztynowych w Kaliningradzie
Walentyna Bie³kowska
Nowiny z trójmiejskich pracowni bursztynowych
Izabela Wojnowska
GEMMOLOGIA:
Minera³y Polski - Agat
Wies³aw Heflik, Lucyna Natkaniec-Nowak
Granaty
Wies³aw Heflik, Lucyna Natkaniec-Nowak
Szmaragdy uralskie
Marek £odziñski
Rzeczoznawstwo gemmologiczne w Polsce
Nikodem Sobczak
Wspomnienie
Stanis³aw Zdanowicz - gemmolog, szlifierz, mistrz rzemios³a artystycznego
GALWANOTECHNIKA
Naprawa bi¿uterii srebrnej pokrytej rodem
S³awomir Safarzyñski
RECENZJE
Materia³y z Konferencji "Metale szlachetne"
S³awomir Safarzyñski

Minera³y Polski - Agat

     Wychodz±c naprzeciw rosn±cemu zainteresowaniu problematyk± dotycz±c± podstawowych minera³ów wystêpuj±cych w Polsce, autorzy zamierzaj± przedstawiæ cykl artyku³ów na ten temat, które zapewne wzbudz± zainteresowanie nie tylko profesjonalistów, ale przede wszystkim mi³o¶ników i kolekcjonerów kamieni.
     Prezentowany opis podstawowych minera³ów Polski prowadzony bêdzie alfabetycznie, zgodnie z klasyfikacj± opart± na przes³ankach chemicznych (geochemicznych) i strukturalnych.
     Charakterystyka poszczególnych minera³ów bêdzie zawieraæ ich podstawowe w³asno¶ci fizyczne (w tym optyczne), genezê, wystêpowanie, g³ówne paragenezy mineralne, a tak¿e (o ile to mo¿liwe) praktyczne ich wykorzystanie.
     Osobn± grupê stanowi± minera³y nazwane na cze¶æ s³awnych Polaków, jak np. domeykit, rozenit, sk³odowskit i inne. Przy okazji opisów tych minera³ów zostanie nakre¶lona sylwetka Imiennika i jego zas³ugi na polu nauki.

AGAT
     Jest to wielobarwna odmiana chalcedonu, odznaczaj±ca siê najczê¶ciej koncentryczn± lub rzadziej warstwowan± (p³asko-równoleg³±) budow±. Niekiedy zawiera domieszki kwarcu i opalu. Pochodzenie nazwy nie zosta³o w pe³ni wyja¶nione. Wed³ug jednych ¼róde³ wi±¿e siê ona z nazw± staro¿ytnej rzeki Achates (obecnie Divillo) w po³udniowo-zachodniej czê¶ci Sycylii, wed³ug innych - pochodzi od greckiego s³owa agathos - dobry, gdy¿ kamieniom tym przypisywano szczególne w³asno¶ci magiczne oraz lecznicze. Barwa poszczególnych pasów agatów jest zró¿nicowana: szara, bia³a, szaroniebieska, brunatna lub czarna; rzadziej ¿ó³ta, pomarañczowa, czerwona, czerwonopomarañczowa, niebieska i zielona. Spowodowana jest najczê¶ciej bardzo drobnymi wrostkami ró¿nych minera³ów (np. chlorytów, goethytu, hematytu, minera³ów miedzi, niklu i in.).


     Agaty s± przezroczyste do prze¶wiecaj±cych. Odznaczaj± siê szklistym, b±d¼ niekiedy jedwabistym po³yskiem oraz wyra¼nym, muszlowym prze³amem. Ze wzglêdu na barwê i rodzaj uwarstwienia, wyró¿nia siê wiele odmian agatu, m.in. pasiaste, mszyste, kropkowane, oczkowe, ob³oczkowe, krajobrazowe, koralowe, koronkowe, ogniste, muszlowe, forteczne, gwia¼dziste, rubinowe. Odmianami agatu s± tak¿e onyks i sardonyks. Onyks odznacza siê naprzemianlegle wystêpuj±cymi strefami o barwie jasnej i ciemnej, np. onyks bia³o-czarny, zwany te¿ onyksem czarnym lub arabskim, onyks bia³obrunatny zwany sardonyksem.

wiêcej w aktualnym numerze Polskiego Jubilera

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../../config/right.inc' (include_path='.:/usr/multiphp/php5.2/usr/share/php:/home/lib/php5.2:/home/lib/php5.2/pear') in /home/users/pj/public_html/archiwum/jubiler_1_22_2004/index.php on line 44