Polski Jubiler

 NUMER ARCHIWALNY


W NUMERZE

Polski Jubiler Nr 3 (17) 2002

RYNEK
¦wiatowy Rynek Diamentów
Raport - Barbara Dembowska
¦wiatowe? Gdañskie? Czy mo¿e Polskie Centrum Bursztynu?
Wies³aw Gier³owski
Pod medialnym patronatem Polskiego Jubilera Amberif zaczyna drug± dekadê
Izabela Wojnowska
Werdykt Jury Konkursu ELEKTRONOS
Wra¿enia jurora
Jacek A. Rochacki
O targach jubilerskich, wspó³pracy z Krajow± Izb± Gospodarcz± Jubilersko-Zegarmistrzowsk± i przysz³o¶ci...
Rozmowa z Andrzejem Januszem, organizatorem targów Warszawski Z³oty Czas
Z³oto odzyskuje swój blask
S³awomir Safarzyñski
Notowania cen surowca bursztynowego. Notowania cen diamentów
FORMY
Lemel XVI
Jacek A. Rochacki
O modzie i projektowaniu bizuterii. Rozmowa z projektantem W³odzimierzem Sulimierskim
Rozmawia³ S³awomir Safarzyñski
Portret twórcy - Marek Huculak
Adam Leja
Zdobi, czy okre¶la
Jola S³oma
Bi¿uteria Danuty Kobielskiej Wystawa w Muzeum w Gliwicach
El¿bieta Dêbowska
Srebrne fascynacje. Wystawa z kolekcji artystycznego srebra wspó³czesnego Muzeum Miedzi w Legnicy
Aneta Sikora-Firszt
Zaczêli Francuzi w Warszawie. Rozwój platernictwa w Polsce
Joanna Paprocka Gajek
BURSZTYN
Bursztynowa kolekcja Lucjana Myrty w Muzeum Historycznym Miasta Gdañska
Wies³aw Gier³owski
Warsztat Nikolausa Turowa w Gdañsku
Wies³aw Gier³owski
Albert Paw³owicz Wanin. Mistrz jubilerskiej dekoracji wnêtrz
Walentyna Bie³kowska
Konkurs dziel bursztynowych w Kaliningradzie
Walentyna Bie³kowska
Nowiny z trójmiejskich pracowni bursztynowych
Izabela Wojnowska
GEMMOLOGIA:
Minera³y Polski - Agat
Wies³aw Heflik, Lucyna Natkaniec-Nowak
Granaty
Wies³aw Heflik, Lucyna Natkaniec-Nowak
Szmaragdy uralskie
Marek £odziñski
Rzeczoznawstwo gemmologiczne w Polsce
Nikodem Sobczak
Wspomnienie
Stanis³aw Zdanowicz - gemmolog, szlifierz, mistrz rzemios³a artystycznego
GALWANOTECHNIKA
Naprawa bi¿uterii srebrnej pokrytej rodem
S³awomir Safarzyñski
RECENZJE
Materia³y z Konferencji "Metale szlachetne"
S³awomir Safarzyñski

O modzie i projektowaniu bi¿uterii

     Mimo wszelkich trudno¶ci, bardzo dobrze. Najwa¿niejsz± cech± eleganckiej bi¿uterii jest jej rêczne wykonanie, przy zastosowaniu najlepszych dostêpnych materia³ów. A wiêc ten ponadczasowy urok bi¿uterii, to nic innego, jak kunszt artysty jubilera, zaklêty w indywidualnym projekcie i poparty u¿yciem najlepszych materia³ów. Tego nie mo¿e odebraæ najbardziej wyrafinowana technika wytwarzania. Taka bi¿uteria jest ³atwo rozpoznawalna przez kobiety i pomimo up³ywu lat, nadal trafia w ich gust.


     Bi¿uteria zawsze by³a atrakcyjn± ozdob± strojów. Bi¿uteria odgrywa podwójn± rolê. Wyra¿a dekoracyjne tendencje czasów, w których ¿yjemy, jest te¿ atrakcyjnym i funkcjonalnym dodatkiem ubrañ kobiecych. Materia³y wykorzystywane do wykonania i motywy zdobnicze podlegaj± modzie. A w modzie jednym z najistotniejszych elementów jest kolor. Jubilerzy swobodnie operuj± kolorem. Barwê wyroby zawdziêczaj± szlachetnym kolorowym kamieniom i emalii. W u¿yciu jest nie tylko wszechw³adnie dzi¶ panuj±cy szafir w po³±czeniu z brylancikami, ale równie czêsto rubin, szmaragd czy te¿ per³a. W ostatnich latach intensywnie zaznacza siê powracaj±ca moda na bi¿uteriê bogato dekorowan± kamieniami. Od ponad dwóch lat, na ca³ym ¶wiecie bardzo zdecydowanie przewa¿a moda na kamienie fasetowe; przezroczyste, b³yszcz±ce, kolorowe. W kolorach zale¿nych od chwilowej mody. Ta tendencja powoli przebija siê do polski i ludzie to zauwa¿aj±. S±dzê, ¿e ten trend utrzyma siê na rynku przez najbli¿sze lata. Zasadnicze rzeczy, które charakteryzuj± moj± kolekcjê, to wzornictwo oparte na rozmaitych do¶wiadczeniach, nawi±zuj±cych do wielo kolorowo¶ci kolekcji Tuti Fruiti firmy Cartier, z lat 30. ubieg³ego wieku. Te wzory s± inspiracj± dla projektów naszych kolekcji. Kolekcje te, charakteryzuje bardzo ¶mia³e operowanie kolorem. Zastosowane s± ró¿ne kombinacje kolorystyczne, ³ami±ce klasyczne wyobra¿enie o kompozycji barwnej. Przy czym, tego typu bi¿uteriê projektujemy pod k±tem aktualnych tendencji w modzie. Uwa¿am, ¿e bi¿uteria jest elementem stroju bardzo znacz±cym. Dlatego istotne jest szybkie reagowanie na zmiany w upodobaniach odbiorców. Ostatnim czasy obserwujê, ¿e panie wracaj± do ró¿nych odcieni czerwonego. St±d, dobieraj±c kolory kamieni w bi¿uterii, staramy siê, aby wspó³gra³y z obowi±zuj±cymi kolorami ubrañ. Nie jest ³atwo trafiæ w gust. Tym bardziej, gdy eksportujemy nasze wyroby do innych krajów. Na ró¿nych rynkach panuj± mody na konkretne kolory. Obok popularnych kolorów kamieni, takich jak czerwony, br±zowy czy koloru miodu, usi³ujemy lansowaæ kolor z³oty. Bo kolor z³oty w kamieniach jest bardzo ciekawy, np. z³ote topazy, z³ote cyrkonie. Inni uwa¿aj±, ¿e uniwersalnym kolorem jest kolor bia³y, nieprzezroczysty jak masa per³owa bia³e mog± byæ cyrkonie, brylanty. Drugim kolorem, bardziej zimowym, ale zawsze uniwersalnym, który do wszystkiego pasuje, jest kolor czarny: per³y, onyksy. Kobiety, które ekonomicznie my¶l±, nabywaj± bi¿uteriê z kamieniami bia³ymi i czarnymi, poniewa¿ tak± bi¿uteriê mog± nosiæ do wszystkiego. Natomiast mnie zainspirowa³ trzeci uniwersalny kolor- z³oty. Jednym z powodów du¿ego sukcesu bursztynu na ¶wiecie jest to, ¿e kolor bursztynu jest zbli¿ony do z³otego. Proszê zauwa¿yæ, ¿e bursztyn prawie do wszystkiego pasuje. Ma³o jest takich kamieni. Bi¿uteriê z bursztynem mo¿na nosiæ do czerwonej sukienki, czy do zielonego stroju. To w³a¶nie stanowi³o dla mnie inspiracjê do wylansowania z³otego koloru. Tym bardziej, ¿e kolor z³oty bardzo dobrze wspó³gra z innymi uniwersalnymi kolorami. Przecie¿ kolor z³oty jest wielokrotnie uzupe³nieniem bi¿uterii srebrnej. Kamieñ z³otego koloru ma tê jeszcze zaletê, ¿e mo¿na go nosiæ do letnich stroi jak i do zimowych kreacji.

wiêcej w aktualnym numerze Polskiego Jubilera

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../../config/right.inc' (include_path='.:/usr/multiphp/php5.2/usr/share/php:/home/lib/php5.2:/home/lib/php5.2/pear') in /home/users/pj/public_html/archiwum/jubiler_1_22_2004/index.php on line 44