Polski Jubiler

 NUMER ARCHIWALNY


W NUMERZE

Polski Jubiler Nr 3 (17) 2002

RYNEK
¦wiatowy Rynek Diamentów
Raport - Barbara Dembowska
¦wiatowe? Gdañskie? Czy mo¿e Polskie Centrum Bursztynu?
Wies³aw Gier³owski
Pod medialnym patronatem Polskiego Jubilera Amberif zaczyna drug± dekadê
Izabela Wojnowska
Werdykt Jury Konkursu ELEKTRONOS
Wra¿enia jurora
Jacek A. Rochacki
O targach jubilerskich, wspó³pracy z Krajow± Izb± Gospodarcz± Jubilersko-Zegarmistrzowsk± i przysz³o¶ci...
Rozmowa z Andrzejem Januszem, organizatorem targów Warszawski Z³oty Czas
Z³oto odzyskuje swój blask
S³awomir Safarzyñski
Notowania cen surowca bursztynowego. Notowania cen diamentów
FORMY
Lemel XVI
Jacek A. Rochacki
O modzie i projektowaniu bizuterii. Rozmowa z projektantem W³odzimierzem Sulimierskim
Rozmawia³ S³awomir Safarzyñski
Portret twórcy - Marek Huculak
Adam Leja
Zdobi, czy okre¶la
Jola S³oma
Bi¿uteria Danuty Kobielskiej Wystawa w Muzeum w Gliwicach
El¿bieta Dêbowska
Srebrne fascynacje. Wystawa z kolekcji artystycznego srebra wspó³czesnego Muzeum Miedzi w Legnicy
Aneta Sikora-Firszt
Zaczêli Francuzi w Warszawie. Rozwój platernictwa w Polsce
Joanna Paprocka Gajek
BURSZTYN
Bursztynowa kolekcja Lucjana Myrty w Muzeum Historycznym Miasta Gdañska
Wies³aw Gier³owski
Warsztat Nikolausa Turowa w Gdañsku
Wies³aw Gier³owski
Albert Paw³owicz Wanin. Mistrz jubilerskiej dekoracji wnêtrz
Walentyna Bie³kowska
Konkurs dziel bursztynowych w Kaliningradzie
Walentyna Bie³kowska
Nowiny z trójmiejskich pracowni bursztynowych
Izabela Wojnowska
GEMMOLOGIA:
Minera³y Polski - Agat
Wies³aw Heflik, Lucyna Natkaniec-Nowak
Granaty
Wies³aw Heflik, Lucyna Natkaniec-Nowak
Szmaragdy uralskie
Marek £odziñski
Rzeczoznawstwo gemmologiczne w Polsce
Nikodem Sobczak
Wspomnienie
Stanis³aw Zdanowicz - gemmolog, szlifierz, mistrz rzemios³a artystycznego
GALWANOTECHNIKA
Naprawa bi¿uterii srebrnej pokrytej rodem
S³awomir Safarzyñski
RECENZJE
Materia³y z Konferencji "Metale szlachetne"
S³awomir Safarzyñski

Portret twórcy Marek Huculak

     Pasja kolekcjonerska by³a pocz±tkiem drogi artystycznej Marka Huculaka. Jako nastolatek zainteresowa³ siê minera³ami i kamieniami. Ich barwa, rozmaite kompozycje kryszta³ów i inkluzji, sta³y siê fascynacj±, któr± pog³êbia³ studiuj±c dostêpne publikacje i dzia³aj±c w klubie kolekcjonerów przy Cechu Zegarmistrzów w Warszawie. Wiele okazów do swojej kolekcji sam wydobywa³ w Górach Izerskich i Kaczawskich.


     Po licznych spotkaniach z artystami projektuj±cymi i tworz±cymi w srebrze, sam podj±³ próby oprawy swoich niespotykanych kamieni. Pierwsza seria broszek wykonana by³a z agatów, w których Huculak, prawie jak artysta malarz, odkry³ pejza¿e przypominaj±ce dzie³a dawnych mistrzów.
     Stopniowo po zdobyciu kolejnych do¶wiadczeñ, swoje poszukiwania skierowa³ w stronê kolekcji tematycznych. Tak powsta³a seria broszek "maski".
     Kolekcjê sreber u¿ytkowych zapocz±tkowa³y prace wykonane na legnick± wystawê "Srebra sto³owe i nie tylko". Powsta³y komplety srebrnych wyka³aczek w etui, oraz solniczki w kszta³cie trójk±tnych opakowañ serka topionego. Obecnie wykonuje ³y¿eczki do suszu herbacianego i tak nietypowe przedmioty, jak ... gwo¼dzie do sera, które s³u¿± do trzymania bry³ki ¿ó³tego sera podczas krojenia.
     Fascynacja kamieniami by³a motywem przewodnim w serii pier¶cieni, które przypomina³y wysokie wie¿e, a oprawione w nie fasetowane kwarce dymne, cytryny i kryszta³y górskie tworzy³y refleksy ¶wietlne. Kolekcjê t± prezentowano na ³amach magazynów Elle i Cosmopolitan, jak równie¿ wykorzystywano na pokazach mody polskich projektantów.


     Nowo¶ci± w twórczo¶ci Huculaka jest wykorzystanie elementów starych porcelanowych lalek. Wyszukiwane w antykwariatach i na targach staroci, sta³y siê zabaw± bi¿uteryjn±, tworz±c elementy naszyjników, pier¶cieni czy brosz.

wiêcej w aktualnym numerze Polskiego Jubilera

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../../config/right.inc' (include_path='.:/usr/multiphp/php5.2/usr/share/php:/home/lib/php5.2:/home/lib/php5.2/pear') in /home/users/pj/public_html/archiwum/jubiler_1_22_2004/index.php on line 44