Polski Jubiler

 NUMER ARCHIWALNY


W NUMERZE

Polski Jubiler Nr 3 (17) 2002

RYNEK
¦wiatowy Rynek Diamentów
Raport - Barbara Dembowska
¦wiatowe? Gdañskie? Czy mo¿e Polskie Centrum Bursztynu?
Wies³aw Gier³owski
Pod medialnym patronatem Polskiego Jubilera Amberif zaczyna drug± dekadê
Izabela Wojnowska
Werdykt Jury Konkursu ELEKTRONOS
Wra¿enia jurora
Jacek A. Rochacki
O targach jubilerskich, wspó³pracy z Krajow± Izb± Gospodarcz± Jubilersko-Zegarmistrzowsk± i przysz³o¶ci...
Rozmowa z Andrzejem Januszem, organizatorem targów Warszawski Z³oty Czas
Z³oto odzyskuje swój blask
S³awomir Safarzyñski
Notowania cen surowca bursztynowego. Notowania cen diamentów
FORMY
Lemel XVI
Jacek A. Rochacki
O modzie i projektowaniu bizuterii. Rozmowa z projektantem W³odzimierzem Sulimierskim
Rozmawia³ S³awomir Safarzyñski
Portret twórcy - Marek Huculak
Adam Leja
Zdobi, czy okre¶la
Jola S³oma
Bi¿uteria Danuty Kobielskiej Wystawa w Muzeum w Gliwicach
El¿bieta Dêbowska
Srebrne fascynacje. Wystawa z kolekcji artystycznego srebra wspó³czesnego Muzeum Miedzi w Legnicy
Aneta Sikora-Firszt
Zaczêli Francuzi w Warszawie. Rozwój platernictwa w Polsce
Joanna Paprocka Gajek
BURSZTYN
Bursztynowa kolekcja Lucjana Myrty w Muzeum Historycznym Miasta Gdañska
Wies³aw Gier³owski
Warsztat Nikolausa Turowa w Gdañsku
Wies³aw Gier³owski
Albert Paw³owicz Wanin. Mistrz jubilerskiej dekoracji wnêtrz
Walentyna Bie³kowska
Konkurs dziel bursztynowych w Kaliningradzie
Walentyna Bie³kowska
Nowiny z trójmiejskich pracowni bursztynowych
Izabela Wojnowska
GEMMOLOGIA:
Minera³y Polski - Agat
Wies³aw Heflik, Lucyna Natkaniec-Nowak
Granaty
Wies³aw Heflik, Lucyna Natkaniec-Nowak
Szmaragdy uralskie
Marek £odziñski
Rzeczoznawstwo gemmologiczne w Polsce
Nikodem Sobczak
Wspomnienie
Stanis³aw Zdanowicz - gemmolog, szlifierz, mistrz rzemios³a artystycznego
GALWANOTECHNIKA
Naprawa bi¿uterii srebrnej pokrytej rodem
S³awomir Safarzyñski
RECENZJE
Materia³y z Konferencji "Metale szlachetne"
S³awomir Safarzyñski

Naprawa bi¿uterii srebrnej pokrytej rodem

     Pokrywanie bi¿uterii srebrnej rodem na trwale wesz³o do praktyki warsztatów i firm z³otniczych. I mimo wysokiej ceny samego rodu, wyroby wykonane ze srebra i pokryte warstw± rodu, s± coraz powszechniejsze na rynku. Rod z racji swoich unikalnych w³a¶ciwo¶ci, barwy zbli¿onej do barwy srebra, jak równie¿ wysokiej odporno¶ci na korozyjne dzia³anie wielu substancji, okaza³ siê materia³em jednym z najlepszych do zabezpieczenia wypolerowanej powierzchni srebra przed ciemnieniem. Bi¿uteria pokryta warstw± rodu w u¿ytkowaniu zachowuje swoje walory dekoracyjne przez bardzo d³ugi czas. Nie obserwuje siê matowienia powierzchni, czy nieregularnych przebarwieñ, tak charakterystycznych dla wyrobów wykonanych ze srebra. Problemy zaczynaj± siê, gdy wyroby srebrne pokryte rodem pragniemy naprawiæ. Lutowanie, zmiana rozmiarów fragmentów wyrobu, likwidacja rys z powierzchni, wgnieceñ itp., wymaga usuniêcia pow³oki rodu. Z tych w³a¶nie powodów, zaleca siê przed przyst±pieniem do naprawy bi¿uterii zdjêcie pow³oki rodowej ze srebra. Mechaniczne usuniêcie warstwy rodu mo¿liwe jest jedynie z p³askich elementów i to przy du¿ym nak³adzie pracy. Równie¿ metody chemiczne, oparte na trawieniu w kwasach, s± ma³o skuteczne. Rod jest metalem bardzo odpornym na dzia³anie zwi±zków chemicznych. Nawet "woda królewska" nie rozpuszcza tego metalu. Skutecznym sposobem zdejmowania warstwy rodu z powierzchni srebra, jest metoda elektrochemicznego rozpuszczania metalu.

wiêcej w aktualnym numerze Polskiego Jubilera

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../../config/right.inc' (include_path='.:/usr/multiphp/php5.2/usr/share/php:/home/lib/php5.2:/home/lib/php5.2/pear') in /home/users/pj/public_html/archiwum/jubiler_1_22_2004/index.php on line 44