Polski Jubiler

 NUMER ARCHIWALNY


Na ok豉dce: Jacek Byczewski, bransolety, stal, z這to

fot. J. Malinowski

W NUMERZE

Piotr Cieciura, Jacek Skrzy雟ki i ich studenci
     鏚 to wa積y punkt geograficzny na mapie polskiej bi簑terii. Przez wiele lat funkcjonowa豉 tu jedyna w Polsce Wy窺za Szko豉 Sztuk Plastycznych kszta販帷a przysz造ch artyst闚 w dziedzinie projektowania obiekt闚 sztuki z這tniczej. Jedyna - do niedawna. Okazuje si, 瞠 PWSSP - dzi ju Akademia Sztuk Pi瘯nych - jest obecnie jedn z dw鏂h wy窺zych uczelni, w kt鏎ej studia nad form z這tnicz s wa積ym elementem dzia豉lno軼i edukacyjnej.
     Uwag wielu os鏏 przechodz帷ych ulic Piotrkowsk na prze這mie czerwca i lipca br. zwraca niewielki plakat, umieszczony na sztalugach przed Galeri Christine. Widz, kt鏎y skuszony zaproszeniem wszed do 鈔odka, m鏬 zobaczy niewielk prezentacj prac uczni闚 Wy窺zej Szko造 Sztuki i Projektowania (WSSiP) w υdzi. No w豉郾ie, niewielk, ale bardzo interesuj帷!
     Mo瞠 jednak zacznijmy od pocz徠ku. Inicjatorem powstania i rektorem WSSiP jest prof. Jerzy Derkowski, za這篡ciel i wieloletni dziekan Instytutu Form Przemys這wych ASP w υdzi. Dziesi耩 lat temu szko豉 rozpocz窸a dzia豉lno嗆 jako Policealne Studium Projektowania i Reklamy, a od trzech lat, ju jako szko豉 wy窺za z uprawnieniami Ministerstwa Edukacji Narodowej, nadaje swoim absolwentom tytu licencjata. W tym roku mury uczelni opu軼i ju trzeci rocznik student闚, kto wie, mo瞠 ostatni bez tytu逝 magistra sztuki?
     Pracownia projektowania bi簑terii jest wa積 cz窷ci sk豉dow szko造, realizuj帷 autorski program nauczania dziekana Wydzia逝 Wzornictwa Przemys這wego Piotra Cieciury. I cho dzia豉, uzupe軟iaj帷 g堯wn specjalizacj, jak jest projektowanie ubioru, w tym roku po raz pierwszy zaprezentowa豉 samodzieln wystaw prac swoich student闚 I, II i III roku. Odwa積ie! O ile tradycj szk馧 artystycznych sta造 si wystawy podyplomowe lub wyr騜niaj帷ych si student闚 ostatnich lat, nieliczne do odnotowania s wystawy dokona uczni闚 wszystkich rocznik闚 szk馧 artystycznych. Sk康 taka formu豉 wystawy? Oddajmy g這s dziekanowi: "Wystawa jest doskona造m pretekstem do spojrzenia wstecz i oceny dotychczasowego dorobku naszej pracowni. To ju prawie 10 lat, jak zdecydowa貫m si stan望 po drugiej stronie sto逝 z這tniczego i dzieli si do鈍iadczeniem, wiedz i pasj z m這dymi lud幟i, studentami WSSiP. W tym dzia豉niu wspiera mnie solidarnie m鎩 przyjaciel Jacek Skrzy雟ki, prowadz帷 z olbrzymim sercem i zaanga穎waniem warsztat bi簑terii. [...]
     Mamy tylko cztery godziny zaj耩 tygodniowo. Prace s realizacj zadanych 獞icze. Pierwsz podstawow zasad stosowan w naszej pracowni jest samodzielno嗆 wykonania przedmiotu. Proces edukacyjny obejmuje wiele dziedzin dodatkowych, b璠帷ych przedmiotem wyk豉d闚, takich jak: historia z這tnictwa, materia這znawstwo, techniki i technologie z這tnicze, prawo probiercze itd. M鎩 autorski program nauczania rozk豉da akcenty r闚nomiernie, narastaj帷a skala trudno軼i 獞icze post瘼uje wraz z poznaniem nowych, skomplikowanych, coraz trudniejszych technik z這tniczych. Te techniki s逝膨 realizacji prac w szkolnym warsztacie.
     Formu豉 wystawy prezentuj帷ej dokonania uczni闚 i ich mistrz闚 jest pierwszym w Polsce tego typu zamierzeniem, jest tak瞠 uk這nem w stron tradycyjnej sztuki z這tniczej. Przywi您anie do tradycji jest w naszej pracowni bardzo wa積 rzecz, mamy 鈍iadomo嗆, 瞠 kontynuujemy dokonania jednej z najstarszych sztuk, jak jest sztuka z這tnicza, maj帷a 7000 lat historii".
     I to wida w realizacjach student闚! Dla widza faktem rzucaj帷ym si w oczy jest, 瞠 s one wykonane z metalu. To nie projekty bi簑terii z papieru, klock闚, sznurk闚 czy puszek po napojach, a rzetelna praca i konfrontacja wizji z oporem tworzywa. Nauczyciele nie daj studentom mo磧iwo軼i p鎩軼ia na skr鏒y, szansy na t逝maczenie, 瞠 taka praca "boli i brudzi". Informacja, 瞠 projekt i realizacja s nieod陰cznie zwi您ane z tworzywem, staje si dla student闚 szko造 r闚nie oczywista, jak dla grafika czy rze嬌iarza.
Studenci pierwszego semestru w trakcie 獞icze realizuj projekty pozornie bardzo proste. Pos逝guj帷 si wy陰cznie technik ci璚ia blachy po linii prostej i gi璚ia, tworz obiekty o bardzo ciekawych, wr璚z zaskakuj帷ych kszta速ach i funkcjach. Drugi semestr rozpoczyna zadanie "obr帷zka dla niego i dla niej".
Jacek Skrzy雟ki, Piotr Cieciura. Studenci musz jednak sprosta kolejnemu wyzwaniu: projekt powstaje jako rysunek, a wykonana praca staje si tr鎩wymiarow realizacj, zgodn z za這瞠niami.
Praca dyplomowa Moniki Grzyb — "Bi簑teria mi瘯ka jak puch, twarda jak
metal"
W trakcie ostatniego, trzeciego roku nauki studenci poznaj kolejne techniki z這tnicze, mi璠zy innymi chemiczn obr鏏k metali i stosowanie faktur.

     Studenci pierwszego semestru w trakcie 獞icze realizuj projekty pozornie bardzo proste. Pos逝guj帷 si wy陰cznie technik ci璚ia blachy po linii prostej i gi璚ia, tworz obiekty o bardzo ciekawych, wr璚z zaskakuj帷ych kszta速ach i funkcjach. Prowadz帷y 獞iczenia Jacek Skrzy雟ki uczy, 瞠 realizacja projektu musi uwzgl璠nia u篡teczno嗆 wykonanego przedmiotu - nie mo瞠 on kaleczy, spada, uwiera. Praca nie spe軟iaj帷a tych warunk闚 nie ma szans! Cel tych 獞icze jest czytelny - kreowanie obiekt闚 przestrzennych za pomoc prostych technik. I cho podczas 獞icze studenci korzystaj g堯wnie z mosi康zu i miedzi, w 瘸dnym razie nie umniejsza to warto軼i projekt闚.
     Drugi semestr rozpoczyna zadanie "obr帷zka dla niego i dla niej". Do pracy wprowadzana jest technika lutowania i polerowania powierzchni. A projekty - staje si oczywiste, dlaczego prace student闚 pierwszego roku s prezentowane na tej wystawie. D捫eniem wielu tw鏎c闚 form z這tniczych jest wykonanie obiektu absorbuj帷ego widza, zaciekawiaj帷ego, okre郵anego jako 鈍ietny pomys - i praktycznego. Obr帷zka jako symbol stosunku dwojga ludzi z za這瞠nia niesie idee 陰czenia, trwa貫go zwi您ku, dopasowania. Wizualizacji tak pojmowanych relacji autorstwa student闚 pierwszego roku nie spos鏏 nie zauwa篡.
     Tysi帷e lat sztuki z這tniczej to prace 陰cz帷e metal i kamie. Na pocz徠ku drugiego roku studenci poznaj tradycyjne techniki osadzania kamieni. Zadaniem praktycznym jest wykonanie opraw klasycznych i z zastosowaniem techniki w豉snej. To r闚nie bardzo ciekawe prace, interesuj帷e rozwi您ania! Studenci musz jednak sprosta kolejnemu wyzwaniu: projekt powstaje jako rysunek, a wykonana praca staje si tr鎩wymiarow realizacj, zgodn z za這瞠niami.
     Studenci IV i V semestru - 陰cz帷 wiedz, nabyte umiej皻no軼i praktyczne, technik i do鈍iadczenie zdobyte podczas pracy z materia貫m - wykonuj prace b璠帷e tw鏎cz analiz temat闚: "Twarde - mi瘯kie", "Inspiracje architektur", "Wiatr" itd. Obiekty b璠帷e wynikiem tego etapu nauki to ju dojrza貫, pe軟e odwagi i technicznie dopracowane realizacje. Na tym etapie studenci czasami "wymykaj si" ju swoim mistrzom, a w pracach zaczyna by widoczny indywidualizm, odwaga eksperymentu i wielka ch耩 tworzenia. Wed逝g dziekana wydzia逝 Piotra Cieciury nie s to jeszcze pe軟e kreacje artystyczne, a jedynie realizacje zadanych 獞icze. Czy aby na pewno? Jestem przekonany, 瞠 niekt鏎e z wystawianych prac 鄉ia這 mog造by konkurowa na "jurowanej" wystawie og鏊nopolskiej.
     W trakcie ostatniego, trzeciego roku nauki studenci poznaj kolejne techniki z這tnicze, mi璠zy innymi chemiczn obr鏏k metali i stosowanie faktur. Jacek Skrzy雟ki, zapoznaj帷 student闚 z wielo軼i technik, d捫y do sytuacji, w kt鏎ej braki warsztatowe nie mog by przeszkod w ostatecznej realizacji projektu. Przysz造 tw鏎ca, projektuj帷 przedmiot, nie powinien rezygnowa z zmierze tylko dlatego, 瞠 brak mu niezb璠nej wiedzy i umiej皻no軼i realizacji projektu. I wida to w prezentowanych pracach. Studenci nieskr瘼owani stron techniczn swobodnie kszta速uj metal, pr鏏uj帷 zaskoczy odbiorc swoimi pomys豉mi. Go軼ie wystawy zwracali uwag mi璠zy innymi na pier軼ionek, w kt鏎ym a簑row sfer przerasta造 這dy磬i rze簑chy... Podobno uprawa jest jak najbardziej odnawialna!
     Na wystawie prezentowana jest r闚nie praca dyplomowa Moniki Grzyb "Bi簑teria mi瘯ka jak puch, twarda jak metal" oraz bi簑teria "mistrz闚" - Piotra Cieciury i Jacka Skrzy雟kiego. Nauczyciele nie obawiaj si konfrontacji z uczniami i nic dziwnego: obaj bez w徠pienia stanowi czo堯wk polskich tw鏎c闚 form z這tniczych, a ich prace od ponad 20 lat s prezentowane i nagradzane na wielu wystawach krajowych i zagranicznych. Z satysfakcj przyjmuj fakt, 瞠 w鈔鏚 uczestnik闚 wystaw i na stronach katalog闚 mo瞠my spotka nazwiska Anety Lis i Magdy Miko豉jewskiej - absolwentek WSSiP
     Informacje o poziomie nauczania rozchodz si szybko. W tym roku zg這si這 si 180 os鏏 pragn帷ych kszta販i si w tej w豉郾ie szkole. Tak du瘸 liczba student闚 wymaga istotnych zmian organizacyjnych, ale kadra nauczycielska jest pewna, 瞠 podo豉 wyzwaniom nieustannie podnosz帷 poziom prowadzonych zaj耩. W planach szko造 jest mi璠zy innymi zorganizowanie w lipcu 2002 r. Mi璠zynarodowych Warsztat闚 Z這tniczych, na kt鏎e zostan zaproszeni wyr騜niaj帷y si studenci szk馧 artystycznych z kraj闚 europejskich i USA. Bezpo鈔ednia wsp馧praca WSSiP z uczelniami zagranicznymi oraz kontakty nawi您ane przez Stowarzyszenie Tw鏎c闚 Form Z這tniczych w ramach sieci europejskich stowarzysze tw鏎czych Ars Ornata Europeana gwarantuj atrakcyjny program planowanego spotkania. Tegoroczna wystawa jest przygotowaniem do przysz這rocznej prezentacji prac powsta造ch podczas 堯dzkich warsztat闚.
     Prace przygotowawcze trwaj i jak zwykle w tego typu przedsi瞝zi璚iach organizatorzy borykaj si z wieloma trudno軼iami. Tradycyjnie - z brakiem wystarczaj帷ych 鈔odk闚 finansowych. Podczas trwania warsztat闚 uczestnicy b璠 wykonywali prace ze srebra, kt鏎ego szko豉 nie ma. Konieczno軼i staje si zdobycie tak瞠 innych materia堯w. Piotr Cieciura przeznaczy na ten cel swoje wyr騜nienie otrzymane podczas wernisa簑 ostatniej z edycji legnickich wystaw pt. "Autoportret" (kilogram srebra ufundowany przez STFZ). Ale to ma這! Mo瞠 znajd si sponsorzy doceniaj帷y pierwsz w Polsce inicjatyw powo豉nia cyklicznych, mi璠zynarodowych spotka przy "felu i palniku"?
     Go軼inne wn皻rza swojej galerii na tegoroczn i nast瘼ne ekspozycje organizowane przez WSSiP u篡czyli Pa雟two Krystyna i Marek Zagdanowie. Galeria Christine, kt鏎 od wielu lat prowadz przy ulicy Piotrkowskiej 115/119, ju tradycyjnie go軼i wa積e wystawy sztuki z這tniczej prezentowane w υdzi. Tu odbywa造 si pokazy cyklicznych konkurs闚 Pa雟twowej Galerii Sztuki w Legnicy, tu prezentowane by造 wystawy cyklu "WYB紑" organizowanych przez STFZ, tu tak瞠 goszcz autorskie wystawy tw鏎c闚 z ca貫j Polski. Jest to bez w徠pienia najbardziej presti穎we miejsce spotka z polsk bi簑teri autorsk w υdzi.
     A poniewa jest okazja, t drog nale篡 przekaza wyrazy wdzi璚zno軼i za przyja潯, sympati i wsparcie dla wszelkich inicjatyw promuj帷ych tw鏎czo嗆 z這tnicz.

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../../config/right.inc' (include_path='.:/usr/multiphp/php5.2/usr/share/php:/home/lib/php5.2:/home/lib/php5.2/pear') in /home/users/pj/public_html/archiwum/jubiler_3-14/index.php on line 46