Polski Jubiler

 NUMER ARCHIWALNY


Na ok豉dce: Jacek Byczewski, bransolety, stal, z這to

fot. J. Malinowski

W NUMERZE

Porozmawiajmy o wystawie "Autoportret"
     Wystawa legnicka "Autoportret" rozpocz窸a swoj w璠r闚k po galeriach w Polsce. Ju teraz wiadomo, 瞠 z Galerii Sztuki w Legnicy, organizatora konkursu, pow璠rowa豉 w czerwcu i lipcu do Poznania do galerii Yes, w sierpniu do BWA w Zielonej G鏎ze, we wrze郾iu do Muzeum Okr璕owego w 字odzie 奸御kiej, w pa寮zierniku b璠zie j mo積a ogl康a w Galerii Ostro喚ka, w listopadzie w galerii "C" w Ciechanowie, w przysz造m roku w lutym w Galerii Sztuki Z這tniczej Aleksandry i Janusza Stanko we Wroc豉wiu, w marcu w Krakowie w galerii Skarbiec, w kwietniu w galerii Art Nowa w Bielsku-Bia貫j i wreszcie na prze這mie wrze郾ia i pa寮ziernika w Wa豚rzychu w Galerii BWA Zamek Ksi捫. Tak wiec sporo os鏏 b璠zie mog這 t bardzo ciekaw i jednocze郾ie kontrowersyjn wystaw obejrze. Ju w Legnicy podczas wernisa簑, na kt鏎ym by豉m w maju, rozp皻a豉 si dyskusja, czy to, co prezentuj arty軼i nagrodzeni i wyr騜nieni w tym konkursie, ma co wsp鏊nego ze z這tnictwem i czy te dziwne przemy郵enia, sprowokowane tytu貫m i warunkami konkursu, nie s tylko b陰dzeniem we mgle nieumiej皻no軼i i ignorancji. Postanowi豉m wi璚 poprosi kilka os鏏 o wypowied na ten temat na 豉mach naszego pisma. W oczekiwaniu na ich gor帷e teksty postaram si wy這篡 tu moj opini na temat ca貫go przedsi瞝zi璚ia.
    Z g鏎y musz zaznaczy, 瞠 dla mnie wystawa jest bardzo ciekawa, znalaz豉m w niej kilka 鈍ietnych prac, kilka wstrz御aj帷ych i wiele bardzo interesuj帷ych. Najwi瘯szym osi庵ni璚iem pomys這dawc闚, kurator闚 i organizator闚 wystawy jest w豉郾ie to, 瞠 nie ma tutaj parady broszek i pier軼ionk闚, 瞠 mo積a by這, mam tu na my郵i uczestnik闚 konkursu, oderwa si cho na chwil od codzienno軼i zwi您anej z komercj i pozwoli sobie na chwil kreacji po陰czonej z samookre郵eniem si. Trzeba by這 graficznie i plastycznie przedstawi wymy郵on przez siebie anegdot. W tym roku w sk豉d jury wchodzi造 wielkie autorytety w dziedzinie sztuki i z這tnictwa. 122 artyst闚 przys豉這 swoje prace, na wystawie ogl康amy 72 prace 59 artyst闚, jest to wi璚 bardzo du瘸 wystawa.
O konkursie kr鏒ko pisali鄉y ju w poprzednim numerze "Polskiego Jubilera"*, prezentuj帷 wi瘯szo嗆 nagrodzonych prac, teraz chcieliby鄉y powiedzie troch szerzej o nagrodach.
     Grand Prix, Nagrod Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, otrzyma豉 Dorota Piestrak. Tytu pracy - "Wk豉dki do but闚". S to nie tyle wk豉dki, co odciski st鏕, ka盥y palec jest tu widoczny, ca豉 stopa pozostawi豉 map wg喚bie. Ten srebrny przedmiot, para wk豉dek opowiada o w璠r闚ce przez 篡cie, a jednocze郾ie jest lekkim 瘸rtem, 鈍iadcz帷ym o poczuciu humoru autorki. Dope軟ieniem tej pracy jest plansza, szachownica zdj耩 12 par but闚, wykonanych w sepii; dodatkowo informuj o w豉軼icielce tych w srebrze odci郾i皻ych st鏕.
     Guigui Kohon z Hiszpanii jest laureatk Nagrody Marsza趾a Wojew鏚ztwa Dolno郵御kiego. Trudno mi ustosunkowa si do tej pracy, jest ona bowiem przedmiotem, kt鏎y trzeba wzi望 w r璚e i obejrze, przewracaj帷 karty tego albumu na fotografie. Pozwol wi璚 sobie zacytowa z katalogu wystawy wypowied przewodnicz帷ej jury, prof. Esther Knobel, kt鏎a wyk豉da na Bezalel Academy of Art w Jerozolimie.
     "Dla mnie osobi軼ie praca Guigui Kohon "Gdy pozostaj tylko s這wa" jest szczeg鏊nie poruszaj帷a. Artystka z powodzeniem przekszta販a gotowy przedmiot w unikatowe dzie這 sztuki. Bardzo delikatnie i lirycznie przetworzony, nawi您uje on do idea逝 portretu jako retrospektywnej podr騜y, odkrywaj帷ej swe znaczenie w miar up造wu czasu. W spos鏏 aluzyjny i sugestywny dzie這 wskazuje na sytuacj osoby, kt鏎ej najbli窺i, rodzinna historia i dziedzictwo przepadli w jakim kataklizmie. Cho twarze znik造 z rodzinnego albumu, nitka 陰cz帷a puste strony jest przytwierdzona do medalionu, stanowi帷ego wsp馧czesn wersj tradycyjnej bi簑terii 瘸這bnej czy sentymentalnej. W moim odczuciu tre軼i pracy jest poczucie utraty jako do鈍iadczenie formuj帷e osobowo嗆, praca nawi您uje do Holocaustu. Zetkni璚ie z dzie貫m Kohon wywo豉這 u mnie efekt katharsis, pozwalaj帷 mi otworzy si na emocje dot康 odpychane". Tak na marginesie, szkoda 瞠 tego typu prace nie s udost瘼nione zwiedzaj帷ym, mo積a by這by, oczywi軼ie za zgod autora, pozwoli na "czytanie", na wzi璚ie do r瘯i. Ewentualne podniszczenie przedmiotu przez cz瘰ty dotyk by這by te swoistym znakiem czasu dopisuj帷ym dalszy ci庵 historii.
     Nagrod Prezydenta Miasta Legnicy otrzyma豉 Marta Scheneck za prac zatytu這wan "We軟iany gorset". Ten kobaltowy w kolorze sweterek na cienkich rami帷zkach ma okolone srebrn ta鄉 otwory; jest ich pi耩. Te minibulaje, okienka na 鈍iat, uk豉daj si w zagadkowy wz鏎. Legend do tego zdarzenia, map cia豉 wyja郾iaj帷 anegdot, jest kolorowe zdj璚ie okolic p瘼ka autorki pracy. I tak dowiadujemy si, 瞠 przez owe okienka mog wyjrze na 鈍iat pieprzyki. Praca dowcipna i poetycka, wed逝g niekt鏎ych nawi您uj帷a do analogii mi璠zy cia貫m ludzkim a cia貫m niebieskim, pieprzyki jako konstelacja gwiazd.
     Galeria Sztuki w Legnicy przyzna豉 swoj nagrod Marcie Bogusz i Eugeniuszowi Gowkielewiczowi. Ich praca to dwie niewielkie wazy, wytoczone zgodnie z rytmem i rze嬌 profili ich twarzy. Ilustracj graficzn tej pracy jest kolorowe zdj璚ie, jak stop-klatka. Z czarnego t豉 wy豉niaj si profile autor闚, a p豉ski rysunek tych profili, jak czarna wycinanka, 鈍ietnie "czyta si" na bieli kwadratu w g喚bi obrazu. Praca jednoznaczna, dos這wna i perfekcyjnie wykonana.
     "Srebrna Ostroga" to Nagroda Specjalna Organizator闚 za tw鏎cz odwag i bezkompromisowo嗆. Praca zatytu這wana "Objekt" jest wstrz御aj帷a, jednoznaczna i bardzo g喚boka. Autorka Ma貪orzata Portych-Jab這雟ka, wybra豉 dwa swoje zdj璚ia. Jedno z 1949 r., widzimy na nim male鎥 dziewczynk, kt鏎a ssie smoczek. Drugie zdj璚ie pochodzi z 2000 r., jest fotografi "z wczoraj", Ma貪orzata walczy z chorob i chce nam to pokaza, g這wa jest prawie 造sa jak u niemowlaka, jak po "chemii", w ustach smoczek, i ten smoczek le篡 obok fotografii jako obiekt, smoczek ten ma srebrn obr帷zk. Nie by這 podczas wernisa簑 osoby, kt鏎a przesz豉by oboj皻nie przed gablot, w kt鏎ej prezentowana by豉 ta praca.
     Praca Soni ㄆkaszewskiej-Szadkowskiej typowana by豉 na nagrod Stowarzyszenia Tw鏎c闚 Form Z這tniczych, lecz z powodu niedom闚ie proceduralnych oraz nieporozumie towarzyskich komu innemu przydzielono t nagrod, za pracy "Kompozycja przestrzenna" zosta豉 przyznana Nagroda KGHM Metale S.A. Maska wykonana z papier m歊h pokryta jest wyblak造mi zdj璚iami, takimi do legitymacji i dokument闚 - ma貫 portrety z bia豉 ramk. Zdj璚ia, jak ostrzegawcze znaki drogowe pami璚i, wbite s na srebrnych szpilkach w t le膨c mask czyjej twarzy. Wok馧 za, na czarnej p豉szczy幡ie, te same twarze, tyle 瞠 niewyblak貫, jeszcze nie pow璠rowa造 do pami璚i osoby zwi您anej z nimi uczuciowo.
     Tych kilka prac om闚ionych przeze mnie to tylko niewielka cz窷 wystawy. Na zako鎍zenie chcia豉bym zacytowa jeszcze ze wst瘼u do katalogu fragment wypowiedzi Giedymina Jab這雟kiego - jurora konkursu: "Intencj organizator闚 legnickiego konkursu, kt鏎a podyktowa豉 wyb鏎 tematu, by這 zach璚enie artyst闚 do skoncentrowania si w wi瘯szym stopniu na nowatorskim uj璚iu ni na projektowaniu bi簑terii, do tw鏎czego u篡cia j瞛yka wi璚ej ni jednej dyscypliny oraz wyj軼ia poza tradycyjne granice sztuki z這tniczej i skupienia si na autorefleksji i jej uniwersalnych aspektach". Zamierzenie to w pe軟i zosta這 zrealizowane. Wystawa jest bardzo ciekawym wydarzeniem artystycznym. Wzi窸o w niej udzia wielu m這dych tw鏎c闚, oni te dostali wi瘯szo嗆 cennych nagr鏚. Galeria legnicka niejednokrotnie udowodni豉, 瞠 potrafi zorganizowa konkurs na wysokim poziomie. Ju po raz drugi wernisa穎m towarzyszy豉 kr鏒ka sesja naukowa 

Joanna Jaworska

Organizowany przez Galeri Sztuki w Legnicy konkurs zatytu這wany "Autoportret" to ciekawe wyzwanie rzucone tw鏎com bi簑terii unikatowej.
     Formu豉 przyj皻a przez organizator闚 przedsi瞝zi璚ia polega豉 na odwr鏂eniu za這瞠 dotychczasowych konkurs闚 form bi簑teryjnych. W "Autoportrecie" to bi簑teria prezentuje swego tw鏎c, nie za tw鏎ca bi簑teri. Zgodnie z zasadami tego konkursu zg豉szane przez z這tnik闚 brosze, pier軼ionki, naszyjniki i inne formy jubilerskiego kunsztu mia造 pe軟i jedynie rol po鈔ednika, by no郾ikiem wewn皻rznych, osobistych przemy郵e artysty o tym, kim jest i jak swoj prac postrzega. Taka formu豉 prezentacji da豉 nam, odbiorcom tego wydarzenia, mo磧iwo嗆 poznania uczestnicz帷ych w konkursie artyst闚 z innej, bezpo鈔edniej strony. Tu nie odbiorca wyci庵a wnioski, lecz prezentowane s wnioski samych artyst闚. Ma豉 forma rze嬌iarska zaprezentowana zosta豉 nie jako cel ekspozycji, lecz jako forma po鈔ednia prezentuj帷a tw鏎c i jego odczucia. Na plan dalszy zesz造 tendencje i gusta samego odbiorcy. Celem nadrz璠nym sta si tym razem nie obiekt, lecz jego autor. Przyj瘭i鄉y ocenia tw鏎c na podstawie jego prac, za ogl康aj帷 prace zg這szone do legnickiego konkursu, mieli鄉y okazj pozna, zamkni皻e w ma貫j formie, w豉sne zdanie z這tnika o tym, jaki ma stosunek do tego, co robi, jak r闚nie do nas, odbiorc闚 jego artystycznych poczyna. St康 prezentowane przedmioty cechuje ogromne zr騜nicowanie tak formalne, jak i warsztatowe. Ta r騜norodno嗆 jest tak bogata i barwna, jak barwne i odmienne s sylwetki uczestnicz帷ych w konkursie artyst闚. Przedmioty wycyzelowane, warsztatowo dopracowane, cz瘰to prezentuj tw鏎c闚 dojrza造ch, maj帷ych spory dorobek i do鈍iadczenie. Formy oparte na ciekawym, cz瘰to zaskakuj帷ym pomy郵e-skojarzeniu prezentuj tw鏎c闚 m這dych, kt鏎zy pod p豉szczykiem zaskakuj帷ych nieraz maria篡 materia這wych i skojarzeniowych skrywaj swoje nieporadne zmagania z warsztatem.
     Czy taka prezentacja jest potrzebna? Zdecydowanie tak, gdy pr鏂z wiadomych korzy軼i p造n帷ych z procesu konfrontacji prac na polu og鏊nokrajowym kaza豉 samemu tw鏎cy skupi si na sobie samym, w wyniku czego skonstruowa on przedmiot daj帷y nam, obserwatorom, obraz tego, jak widzi si sam jego tw鏎ca. Na pewno nie nale篡 na tej podstawie wyci庵a wniosk闚 dotycz帷ych kondycji polskiej bi簑terii unikatowej. Prezentacja ta daje nam jedynie obraz kolorowej palety tw鏎c闚 paraj帷ych si t dziedzin. 

Agnieszka Kasprzak-Miler

ci庵 dalszy >>>


Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required '../../config/right.inc' (include_path='.:/usr/multiphp/php5.2/usr/share/php:/home/lib/php5.2:/home/lib/php5.2/pear') in /home/users/pj/public_html/archiwum/jubiler_3-14/index.php on line 46